Java - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Laura Smid - WaarBenJij.nu Java - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Laura Smid - WaarBenJij.nu

Java

Blijf op de hoogte en volg Laura

18 Mei 2019 | Indonesië, Batavia

Hoi allen!

De tijd vliegt! Nog maar een paar dagen voor dat ik Indonesie officieel ga verlaten!

In mijn vorige post vertelde ik over Lovina, een plek in het noorden van Bali. Ik heb daar drie dagen doorgebracht en de omgeving van Munduk meegepakt in een dagtrip.
Het noorden van Bali is veel minder toeristisch en dat had ik al snel door toen meerdere mensen vroegen of ze met mij op de foto mochten, haha.
De omgeving van Munduk is trouwens erg mooi! Ik heb een bezoek gebracht aan de Pura Ulun Danu Buyan tempel en aan de Jatiluwih rijstvelden ( Unesco werelderfgoedlijst).
Een bezoekje waard!
Lovina staat vooral bekend om het zwarte strand en de wilde dolfijnen die er rond zwemmen. Deze dolfijnen heb ik in de ochtend ( 05.30 uur) gespot! Wat een prachtige dieren!
Op 13 mei heb ik Bali verlaten en heb ik de boot gepakt vanuit Gilimanuk naar Java. Ik was de enige “ buitenstaander” op deze boot en dus was de belangstelling wederom groot;-) De tegenstelling met westerse landen zoals Nieuw Zeeland en Indonesie is groot; zo kreeg ik doorgaans een praatje van 30 minuten over de veiligheid aan boord van een schip toen ik de oversteek van het Noordereiland naar het Zuidereiland maakte in Nieuw Zeeland maar werd ik hier, zonder enige uitleg op een boot gezet. De boottrip duurde ongeveer een uurtje en verliep gelukkig zonder problemen.
Eenmaal aangekomen in Java ben ik opgepikt door een busje om direct door te gaan naar de Ijen Stratovulkaan. Deze stratovulkaan is 2250 meter hoog en nog steeds actief.
Het beklimmen van deze vulkaan was een enorme uitdaging en ik moet toegeven het best een pittige wandeling te vinden!
De beloning viel gelukkig niet tegen; wat een prachtig uitzicht!
Onderweg kwamen wij ( ik deed de tour samen met Ben, een man uit Duitsland en een gids Wafa) veel mijnwerkers tegen. Deze mensen dragen manden met zwavel van ongeveer 80 kilo.
Een onbeschrijfelijke zware klus.. Daarmee verdienen deze mensen ongeveer 60 eurocent per dag....
Het dragen van een gasmasker is overigens geen overbodige luxe maar wel een erg bijzonder gezicht, hahaha.
De uiteindelijke beklimming duurde ongeveer 6 uur en ik denk dat het de zwaarste hike geweest is van deze reis, gelukkig heb ik het gered tot de top en was het uitzicht fenomonaal!
Na deze beklimming van de Ijen, ben ik met een bus verder gegaan naar mijn volgende bestemming; De Bromo vulkaan!
Ik heb deze vulkaan de nacht erop beklommen, maar deze tocht was gelukkiger veel eenvoudiger dan de Ijen.
Wederom was het een zeer mooie ervaring om de Bromo vulkaan te beklimmen tijdens de zonsopkomst! Een magisch mooi plekje..
Op 15 mei ben ik na een lange autoreis van 12 uur aangekomen in Yoghakarta. Opvallend is dat er vaak geen autogordels zijn in auto’s, zelfs niet voor de bestuurder. Ik werd min of meer uitgelachen toen ik mijn gordel zocht.. ( ahum). Wederom weer een groot verschil met onze westerse wereld.
Yoghakarta is een echte studentenstad en dat viel direct op toen ik op straat meerdere keren door studenten werd benaderd of ze mij mochten interviewen voor een opdracht van school.
Ik heb deelgenomen aan 3 interviews die op straat zijn afgenomen; ik vond het erg leuk om deel te nemen aan deze interviews! Na afloop volgde uiteraad een fotosessie, haha.
Yoghakarta is ook de bekende stad voor het bezoeken van de Borobodur en de Prambanan. Ik heb de Borobodur bezocht tijdens de zonsopgang en dat was super mooi! Ik was erg blij met een zonsopkomst als deze, want dat is natuurlijk ook altijd maar weer afwachten.
Na de Borobodur heb ik Prambanan bezocht, dit is het grootste Hindoe- Javaanse complex in Indonesie. Een zeer groot complex met indrukwekkende architectuur. Ik heb ook nog een bezoek gebracht aan een verborgen waterval (waar ik werkelijk de enige toerist was) en aan Pingus Pengger, een bos met grappige huisjes en hutjes om de meest mooie foto’s te maken.
Na al deze bezienswaardigheden heb ik een bezoek gebracht aan een rooftop restaurant met een zeer mooi uitzicht over de stad.
De keuken zag er alleen alles behalve schoon uit al is dat geen verassing in Azië, maar toen ik er overal apen zag lopen twijfelde ik even of ik hier wel wilde eten. De heerlijke geur heeft mij overgehaald om hier toch te dineren en daar ben ik mijn neus nog steeds dankbaar voor!
Ik heb een overheerlijke maaltijd gegeten en dat met een zeer mooi uitzicht over de stad en voor een lachwekkend laag bedrag..
Lang leve Azië!
Ik ben vandaag aangekomen in Jakarta met de trein vanuit Yoghakarta. De treinreis was zeer aangenaam, de trein was erg comfortabel en ik heb mij goed vermaakt door uit het raam te kijken.
Je hoeft je niet te vervelen tijdens deze treinreis want er is genoeg te zien; kinderen die op het treinspoor spelen met vliegers, plastic flessen, steentjes en vuur (!), mensen die klussen aan hun scooter, mensen die aan het vissen zijn, vrouwen die de was doen, mensen die bezig zijn op de rijstvelden, mensen die bezig zijn met de elektriciteitkabels, de koeien, schapen, varkens, kippen en nog zoveel meer..
Ik blijf mij, ondanks mijn eerdere ervaringen in Azië, toch wederom weer verbazen over hoe de mensen hier leven en de kinderen hier opgroeien...
Ik mag mij nog twee dagen verbazen over de gang van zaken hier in Indonesie. 20 mei vlieg ik naar Singapore, een van de rijkste landen van Azië. Ik heb gehoord dat daar de regels erg strict zijn en dat je zeer hoge bedragen moet betalen als je daar iets op straat gooit of bijvoorbeeld geen autogordel draagt..
Dat wordt weer wennen voor mij, haha.

Ik houd jullie op de hoogte van mijn laatste dagen in Singapore!

Lieve groet,
Laura




Tags:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Hoi lieve familie, vriendjes en vriendinnetjes, collega's en alle andere mensen:) Over een dikke drie maanden stap ik in het vliegtuig om naar India, Nepal en Thailand te gaan! Ik heb super veel zin in dit grote avontuur! Ondanks dat ik het erg spannend vindt heb ik er ook onwijs veel zin in!:) Via deze blog kunnen jullie op de hoogte blijven van mijn reisavonturen! Met veel liefs, Laura

Actief sinds 26 Juni 2016
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 15067

Voorgaande reizen:

10 Februari 2019 - 22 Mei 2019

Mijn tweede grote reis:)

26 Juni 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: